Udflugt til Škoda fabrik og museum

Besøg på både Škoda fabrik og museum inklusive spændende rundvisning med dansk guide i fabrikshallerne. Findes kun hos os!

Benyt denne enestående chance for at besøge bilfabrikken, hvor man som privat person ikke kan booke adgang. Og desuden er det en stor fordel at besøge fabrikken sammen med en dansktalende guide.

Der er meget at snakke om, bl.a. Tjekkiet som gammel industrination og tjekkernes forhold til biler og dagligdagen. Škoda er i dag Tjekkiets største virksomhed. Efter sigende er snart halvdelen af den tjekkiske økonomi forbundet med Škoda produktionen. Škoda ejes af VW, efter at de sidste aktier opkøbtes fra staten i 2000. Det tjekkiske mærke er den vigtigste overskudsgivende del af VW koncernen, lader man også forstå. Glemt er alle Škodavitserne

Turen er for voksne og større børn (minimum 10 år). Bustur ca. 1 time hver vej.

PRIS: 1800 Czk (€ 75) pr. person

DAGE: Onsdage i perioden 22/3-19/10 (Lukket 1/5, 8/5, 3/7, 10/7 og 17/7) (NB: Škoda har indført en regel om, at man skal være mindst 10 år gammel for at måtte komme med ind på fabrikken)

TID: 9-14:00

FÆRDSEL: med bus/minibus og til fods

MAD-DRIKKE: Mulighed for at købe mad/snacks i butikscenter ved fabrikken

Vedrørende betaling i Danske Kroner: Pga. strenge anti-hvidvaskregler i Danmark er det blevet vanskeligt for tjekkiske banker og vekselkontorer at komme af med danske kontanter, og derfor er veksling af danske kroner blevet besværligt og dyrt i Prag. Jeg kan derfor ikke længere tilbyde at modtage betaling i danske kroner. Der kan betales med tjekkiske Koruna og Euro.

sight seeing 52

Mere om turen til Škoda fabrik og museum

Vores tur er fortsat den eneste mulighed for at se de spændende Škodafabrikker med dansktalende guide – og normalt med gruppestørrelser, som er mindre end de engelsk- eller tysksprogede ture. Vi gennemfører, når vi har bare 4 tilmeldte.

Škoda turen indeholder besøg på både Škodas eget museum og en tur igennem fabrikshallerne i byen Mlada Boleslav, 80 km fra Prag. Der er meget at snakke om, bl.a. Tjekkiet som gammel industrination og tjekkernes forhold til biler og dagligdagen. Vi spiser en god, tjekkisk frokost i klippekælderen under Klášter bryggeriet i nærheden af Mlada Boleslav. Det er i sig selv en oplevelse. Busturen til og fra Prag varer cirka en time. Turen er for voksne og større børn.

Škodas tusinder af biler udgør over 10% af Tjekkiets samlede eksport, hele produktionen er på over 500.000 biler om året på flere fabrikker i Tjekkiet – senest også i Kina og Rusland. Mere end 50 % af alle solgte biler i Tjekkiet er Škodaer, prøv at tælle i gaderne i Prag. Der er produceret mere end 10.000.000.

Som alle ture ud af byen henter vi jer ved Café Tramvaj, hvor vi også slutter. Vi skal køre cirka en time, nordøstligt for Prag for at komme til Mlada Boleslav, hvor Škodas største fabrikker ligger. De har oven i købet eget universitet med 3000 studerende.

Vi begynder rundvisningen sammen med Škodas guide. Hun vil tage os igennem to fabrikshaller, hvor vi vil kunne se dele af produktionen. Grundet muligheden for industrispionage må vi slet ikke tage billeder her. Vi kører med bussen igennem det gigantiske område for at komme til de to haller. Vi passerer også en testbane og haller, hvor bilerne afprøves.

I hallerne vil vi kunne se en del af motorproduktionen til bl. a. Octavia, og vi vil komme til at se en montagehal, hvor netop Octaviaerne (eller nogle gange Fabiaerne) færdiggøres. Arbejderne på Škoda er blandt landets højest lønnede ufaglærte i dag.

De arbejder efter moderne arbejdsmetoder i selvstyrende teams her. Over 80 % af de ansatte på Škoda er organiseret i fagforeninger, efter kommunismen er der ellers få medlemmer af fagforeninger i Tjekkiet. Der er i øvrigt en del udlændinge.

Vi fortsætter på museet, hvor vi har valgt at springe deres film over for at kunne bruge tiden på udstillingen. Der er alle slags modeller lige fra cyklerne over de første biler og videre igennem alle mekaniske/teknologiske udviklinger. Der er statsmandsbiler, rallymodeller, folkelige og gennemskårne biler. De har sågar en prototype der hedder Vampyr, lavet til en filmproduktion.

I december 1895 begyndte de to cykelentusiaster, mekanikeren Václav Laurin og bogsælgeren Václav Klement, at lave cykler efter eget design. Cyklerne hed Slavia, som passede til den nationale begejstring i Bøhmen i slutningen af det 19. årh. Allerede i 1899 blev det motorcykler, der snart vandt vigtige racerløb.

I 1905, efter nogle års eksperimenter, overtog bilproduktionen helt. Škoda blev et aktieselskab i 1907 og produktionen fik endnu større betydning fra 1914, hvor fabrikkerne begyndte at levere til hæren. Mærket Laurent & Klement, der dengang var kendt for luksusbiler, ophørte i 1925.

Škoda dannede fælles firma med togproducenten Škoda Pilsen, som havde kapital og viden om maskinproduktion. I 1930erne fik Škoda et gennembrud med modellen Popular. I Prag ses den fine, lille Skoda Felicia cabriolet fra 60erne stadig køre med turister i gaderne.

1970’erne medførte en nedgang som overalt i Tjekkoslovakiet; det vendte først igen med Škoda Favorit i 1987. I 1991 opstod det nye Škoda i VW-koncernen, hvor det hører sammen med VW, Audi og Seat. Som med Škoda i 1925 var det afgørende for firmaet at få en ny, strategisk og teknologisk, stærk partner.

Højdepunkter
  • Besøg fabrikshallerne på Tjekkioets største virksomhed
  • Få indsigt i moderne bilproduktion
  • Besøg også det spændende Škodamuseum
Hvad skal du have med?

Gode sko og tøj, der passer til årstiden.
Medbring gerne noget at drikke, især hvis det er varmt.

Bedste tidspunkt for turen

Turen tilbydes kun på de nævnte datoer.

Af og til lykkes det for os at arrangere private ture for større grupper, hvis det aftales i meget god tid. Send evt. en e-mail til laus@prag-udflugter.dk

Hyppigt stillede spørgsmål

Hvor langt går vi? Ikke så lang, det er ikke en hård tur.

Er turen velegnet til børn? Ja, i høj grad – blot kræves det, at børnene er fyldt 10 år

Må jeg tage billeder? Ja, gerne – blot ikke inde på fabriksområdet af hensyn til risikoen for industrispionage

Jeg er vegetar/veganer/allergiker/noget tilsvarende: Det er vigtigt, vi får besked på forhånd, hvis der er sådanne hensyn, der skal tages højde for.

Škoda fabrik og museum

Bliv guidet på dansk

Selv om mange danskere taler og forstår engelsk rigtigt godt, så er det mest afslappende og udbytterigt at en udflugt foregår på ens eget modersmål. Man skal kun koncentrere sig om at lytte og tage oplevelserne ind – og har man spørgsmål, er det nu engang nemmest at stille dem på dansk.

Bliv guidet af lokale

Personligt har jeg boet i Prag siden 2007, og mit liv er derfor et ”lokalt” liv med de erfaringer og den viden, som kun en lokal kan have. Det samme gælder for mine dansktalende kolleger (danskere eller dansktalende tjekker), der guider nogle af turene.

Få en personlig oplevelse

Selv om de fleste ture foregår ad samme rute og på samme måde fra gang til gang, så er gæsterne ikke de samme. Og fordi vi lægger vægt på at fortælle i stedet for at gengive et manuskript, vil indholdet altid ”automatisk” blive tilpasset dagens gæster. Og spørgsmål undervejs giver ofte anledning til, at netop dén tur ikke ligner den forrige eller den næste.