Skoda fabrik og museum - spændende dansk tur til Skoda

Prag Udflugter

Prag udflugter og ture på dansk                         

Prag Udflugter v/ Laus Sørensen                        dansk telefon: 46 98 05 07
Rumunska 8                                  tjekkisk mobil og sms: +420 776 819 223
12000 Praha 2 - Tjekkiet                              e-mail: laus@prag-udflugter.dk

Skoda fabrik og museum

Guidede ture og udflugter i Prag

Fotoserie fra Skoda-tur med Pavel-Helge

TID
: 8:30-14:30
MØDESTED:
CAFÉ TRAMVAJ 8:30
DAGE: ONS (NB: Skoda har indført en regel om, at man skal være mindst 10 år gammel for at må komme med ind på fabrikken)
FÆRDSEL: med bus
MAD-DRIKKE: inklusiv frokost og en vand
PRIS: 1300 Koruna

Bemærk venligst: 2017 sæsonen er 1/4-1/11 2017. Udenfor sæsonen kan vi tilbyde lufthavnstransport, individuelle byvandringer og individuelle ture, men bedst for ekempelvis 4-6 personer (eller flere) af hensyn til prisen pr. person. Du er velkommen til at henvende dig med spørgsmål.

Overvej evt. en privat byvandring, private ture med eller uden bil. En spændende privat byvandring eller "Ud i det blå med Prag Eksperten"

Skoda museetVores tur er fortsat den eneste mulighed for at se de spændende Skodafabrikker med dansktalende guide - og normalt med gruppestørrelser, som er mindre end de engelsk- eller tysksprogede ture.

Skoda turen indeholder besøg på både Skodas eget museum og en tur igennem fabrikshallerne i byen Mlada Boleslav, 80km fra Prag. Der er meget at snakke om, bl.a. Tjekkiet som gammel industrination og tjekkernes forhold til biler og dagligdagen. Vi spiser en god, tjekkisk frokost på restaurant U Smaku i Mlada Boleslav. Busturen til og fra Prag varer cirka en time. Turen er for voksne og større børn.
 
Skoda er i dag Tjekkiets største virksomhed. Efter sigende er snart halvdelen af den tjekkiske økonomi forbundet med Skoda produktionen. Skoda ejes af VW, efter at de sidste aktier opkøbtes fra staten i 2000. Det tjekkiske mærke er den vigtigste overskudsgivende del af VW koncernen, lader man også forstå. Glemt er alle Skodavitserne som ”Hvordan fordobler man værdien af sin Skoda? Man fylder tanken” eller ”Hvor kører en Skoda hurtigst? På samlebåndet”.
Skoda Felicia
Skodas tusinder af biler udgør over 10% af Tjekkiets samlede eksport, hele produktionen er på over 500.000 biler om året på flere fabrikker i Tjekkiet - senest også i Kina og Rusland. Mere end 50% af alle solgte biler i Tjekkiet er Skodaer, prøv at tælle i gaderne i Prag. Der er produceret mere end 10.000.000.
 
Som alle ture med pavel-helge.dk ud af byen henter vi jer ved Café Tramvaj, hvor vi også slutter. Vi skal køre cirka en time, nordøstligt for Prag for at komme til Mlada Boleslav, hvor Skodas største fabrikker ligger. De har oven i købet eget universitet med 3000 studerende.
 
Vi begynder rundvisningen sammen med Skodas guide. Hun vil tage os igennem to fabrikshaller, hvor vi vil kunne se dele af produktionen. Grundet muligheden for industrispionage må vi slet ikke tage billeder her. Vi kører med bussen igennem det gigantiske område for at komme til de to haller. Vi passerer også en testbane og haller, hvor bilerne afprøves.
 
I hallerne vil vi kunne se en del af motorproduktionen til bl. a. Octavia, og vi vil komme til at se en montagehal, hvor netop Octaviaerne (eller nogle gange Fabiaerne) færdiggøres. Arbejderne på Skoda er blandt landets højest lønnede ufaglærte i dag (ca. 24.000 czk/måned i gennemsnit. 2007-gennemsnittet for alle Tjekker var ca. 20.000/måned, i Prag tjener man til gengæld noget mere).
 
De arbejder efter moderne arbejdsmetoder i selvstyrende teams her. Over 80% af de ansatte på Skoda er organiserede i fagforeninger, efter kommunismen er der ellers få medlemmer af fagforeninger i Tjekkiet. Der er i øvrigt en del udlændinge.
 
Fornem statsmands limousine
Vi fortsætter på museet, hvor vi har valgt at springe deres film over for at kunne bruge tiden på udstillingen. Der er alle slags modeller lige fra cyklerne over de første biler og videre igennem alle mekaniske/teknologiske udviklinger. Der er statsmandsbiler, rallymodeller, folkelige og gennemskårne biler. De har sågar en prototype der hedder Vampyr, lavet til en filmproduktion.
 
Meget tidlig model
I december 1895 begyndte de to cykelentusiaster, mekanikeren Václav Laurin og bogsælgeren Václav Klement, at lave cykler efter eget design. Cyklerne hed Slavia, som passede til den nationale begejstring i Bøhmen i slutningen af det 19. årh. Allerede i 1899 blev det motorcykler, der snart vandt vigtige racerløb.
 
I 1905, efter nogle års eksperimenter, overtog bilproduktionen helt. Skoda blev et aktieselskab i 1907 og produktionen fik endnu større betydning fra 1914, hvor fabrikkerne begyndte at levere til hæren. Mærket Laurent & Klement, der dengang var kendt for luksusbiler, ophørte i 1925.
 
Skoda dannede fælles firma med togproducenten Skoda Pilsen, som havde kapital og viden om maskinproduktion. I 1930erne fik Skoda et gennembrud med modellen Popular. I Prag ses den fine, lille Skoda Felicia cabriolet fra 60erne stadig køre med turister i gaderne.
 
Racerbil fra Skoda
1970’erne medførte en nedgang som overalt i Tjekkoslovakiet; det vendte først igen med Skoda Favorit i 1987. I 1991 opstod det nye Skoda i VW-koncernen, hvor det hører sammen med VW, Audi og Seat. Som med Skoda i 1925 var det afgørende for firmaet at få en ny, strategisk og teknologisk, stærk partner.

Efter besøget på Skoda går turen videre til det Klášter bryggeriet i nærheden. Her er der frokost og selvfølgelig en øl (eller en sodavand, hvis man foretrækker det)
 

Fotoserie fra Skoda-tur med Pavel-Helge